Nem véletlenül a lakásbiztosításokról írok elsőként a blogomon. Ha valaki nem hajléktalan, akkor lakik valahol, Magyarországon ez általában egy saját lakást és nem albérletet jelent. A magyarországi lakóingatlanok közel 70 százaléka rendelkezik valamilyen lakásbiztosítással a Biztosítási Szemle szerint. Ez az arány még messze van a tökéletestől, de nem rossz.
Viszont ha jobban megvizsgáljuk a piacot, akkor azt láthatjuk. hogy a szerződések nagy része régi, elavult, rosszul megkötött és nem nyújt megfelelő fedezetet. A kötvény valószínűleg akkor kerül elő, amikor kár történik, ilyenkor a biztosító nem fizet, vagy nem eleget, az ügyfél pedig átverve érzi magát, az anyagi kárt pedig elkönyvelheti. Ki a felelős ilyenkor?
Ki kell mondani, hogy sok esetben az ügyfél is felelős. Ha elhanyagolta, nem érdekelte évekig a szerződés, megkötésekor nem volt figyelmes, akkor nem szabad felmenteni. Egy biztosítónak a legjobb reklám, ha fizet. Akármennyire is hihetetlennek tűnik (főleg azoknak, akik kerültek már hasonló helyzetbe), ha jogos, fizetnek. Természetesen vannak kivételek, vannak jobb és rosszabb biztosítók, egyáltalán nem akarom őket védeni, nem szorulnak rá.
Viszont a legtöbb esetben az ügynök, a tanácsadó a hibás. Nincs meg a megfelelő szakértelme, nem tudja, pontosan hogyan is kell megkötni, vagy a jutaléka érdekli csak. A következőkben bemutatom, mire figyeljünk oda egy lakásbiztosításnál.
Biztosítási összeg: a legtöbb hiba forrása. Nagyon fontos, hogy nem a forgalmi érték szerint kell biztosítani az ingatlant, hanem újjáépítési értéken. Egy nagyon szélsőséges példa: ugyanaz az ingatlant a Rózsadombon és Ózdon is ugyanarra az értékre szükséges biztosítani! Miért fontos ez? Ha alul van biztosítva az ingatlan, akkor nem fog eleget fizetni a biztosító. Az alulbiztosítás következménye ún. pro-rata-, vagy aránylagos kártérítés, azaz a biztosító a tényleges kártérítést olyan arányban állapítja meg, ahogy a biztosítási szerződésben rögzített biztosítási összeg aránylik a vagyontárgy tényleges értékéhez. Túlbiztosítás esetén pedig hiába fizetünk magasabb díjat, a biztosító csak annyit fizet, amennyit valójában ér. Hogy kerülhető ki? A legtöbb biztosító felajánl egy összeget, amit ha elfogadunk, nem vizsgál alul- és túlbiztosítást. Ha úgy gondoljuk, hogy a mi ingatlanunk többet ér (mert különleges csempe van stb.), akkor emeljük meg nyugodtan, alá viszont nem ajánlom, hogy menjünk.
Ingóság: ezt sokan alulértékelik, és alacsony összeget állítanak be. Gondolja végig, ha leégne a háza, és újra meg kell vennie mindent, ruhákat, cipőket, elektronikai eszközöket, bútorokat, mennyiből tudná pótolni. Ugye, hogy nem is olyan kevés? Itt is ajánlott elfogadni a biztosító által ajánlott összeget.
Feltételek, betörés: nem kell feltétlenül elolvasni a teljes ajánlatot, mert sok benne a rizsa és nem is feltétlenül érti meg egy laikus. Azokat az oldalakat viszont mindenképpen nézzük meg, ahol a szükséges biztonsági előírásokat írják. Ne egy betörés után jöjjünk rá, hogy a biztosítónk legalább 3 ponton záródó ajtót kér, és egy heveder zárat fel kellett volna szerelni.
Kiegészítők: általában felesleges hülyeségek, semmit sem érnek, csak a biztosítási díj (és az ügynöki jutalék) emelkedik vele. Gyakori az olyan baleseti kiegészítő biztosítás, ahol magasabb a biztosítási díj, mint a csonttörésért járó biztosítási összeg. Nézzük meg, hogy tényleg megéri-e a kiegészítő biztosítás, szükségünk van-e rá, vagy nem éri-e meg jobban külön terméket kötni rá.
Társasházi biztosítás: ha van a társasháznak biztosítása, akkor felesleges kötnünk egy újat, mert a túlbiztosítás esete áll fen. Ilyenkor csak az ingóságokat kell külön biztosítani. Általában javasolt ott kötni, ahol a társasház is biztosítva van.
Felülvizsgálás: 3-4 évente ajánlott cserélni vagy aktualizálni a lakásbiztosítást, a változó piaci körülmények miatt.
Az élet számos területén igaz, a pénzügyi piacon kiemelten, hogy a minőségi szolgáltatásnak ára van. Ne spóroljunk havi pár száz forintot fontos tételeken. Viszont nem mindig a drágább a jobb. Azt a terméket keressük, ahol a lehető legtöbb (szükséges) szolgáltatást kapjuk a legjobb áron. Később fogok arról is írni, hogy online kössük-e, esetleg tanácsadóval, és ha utóbbival, akkor milyet keressünk.
Utolsó kommentek